Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/30572
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO_PatientSatisfactionPharmaceutical .pdf229,52 kBAdobe PDFView/Open
ARTIGO_SatisfacaoUsuariosServicos.pdf237,08 kBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSoeiro, Orlando Mariopt_BR
dc.contributor.authorTavares, Noêmia Urruth Leãopt_BR
dc.contributor.authorNascimento Júnior, José Miguel dopt_BR
dc.contributor.authorGuerra Junior, Augusto Afonsopt_BR
dc.contributor.authorCosta, Ediná Alvespt_BR
dc.contributor.authorAcurcio, Francisco de Assispt_BR
dc.contributor.authorGuibu, Ione Aquemipt_BR
dc.contributor.authorÁlvares, Julianapt_BR
dc.contributor.authorKarnikowski, Margô Gomes de Oliveirapt_BR
dc.contributor.authorLeite, Silvana Nairpt_BR
dc.contributor.authorCosta, Karen Sarmentopt_BR
dc.date.accessioned2018-01-04T19:13:13Z-
dc.date.available2018-01-04T19:13:13Z-
dc.date.issued2017pt_BR
dc.identifier.citationSOEIRO, Orlando Mario et al. Patient satisfaction with pharmaceutical services in Brazilian primary health care. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 51, supl. 2, 21s, 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89102017000300320&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 22 fev. 2018. Epub Nov 13, 2017. doi: http://dx.doi.org/10.11606/s1518-8787.2017051007145. ___________________________________________________________________________________________________________________________pt_BR
dc.identifier.citationSOEIRO, Orlando Mario et al. Satisfação de usuários com serviços da assistência farmacêutica na atenção primária no Brasil. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 51, supl. 2, 21s, 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89102017000300320&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 22 fev. 2018. Epub Nov 13, 2017. doi: http://dx.doi.org/10.11606/s1518-8787.2017051007145.-
dc.identifier.urihttp://repositorio.unb.br/handle/10482/30572-
dc.description.abstractObjetivo: avaliar a satisfação dos usuários com os serviços de assistência farmacêutica na atenção primária. Métodos: estudo transversal, exploratório, de natureza avaliativa, com amostra representativa das cinco regiões geopolíticas do Brasil, oriundas da Pesquisa Nacional sobre Acesso, Utilização e Promoção do Uso Racional de Medicamentos – Serviços, 2015. O desfecho foi a satisfação do usuário obtida pelo método de teoria da resposta ao item. Foram testadas associações por meio do teste qui-quadrado de Pearson com variáveis sociodemográficas e de saúde e realizadas análises de regressão logística múltipla. O teste de Hosmer-Lemeshow foi utilizado para verificar a adequação do modelo final. Os resultados da regressão logística foram apresentados por meio de razão de chances. Resultados: o percentual geral de usuários satisfeitos com esses serviços foi de 58,4% (IC95% 54,4–62,3). A dimensão oportunidade/conveniência apresentou menor percentual de satisfação (49,5%; IC95% 46,4–52,6) e o maior percentual foi na dimensão aspectos interpessoais (90,5%; IC95%88,9–91,8), significativamente maior que as demais dimensões. No modelo logístico múltiplo final em relação à satisfação geral, permaneceram associadas as variáveis sexo, faixa etária, limitação por doenças e autopercepção da saúde. Conclusões: a maior parte dos usuários entrevistados mostrou-se satisfeita com os serviços da assistência farmacêutica dos municípios brasileiros e a satisfação com o atendimento apresentou-se como fator relevante na satisfação geral do usuário.pt_BR
dc.language.isoenpt_BR
dc.language.isopt-
dc.publisherFaculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.titlePatient satisfaction with pharmaceutical services in Brazilian primary health carept_BR
dc.title.alternativeSatisfação de usuários com serviços da assistência farmacêutica na atenção primária no Brasil-
dc.typeArtigopt_BR
dc.subject.keywordSatisfaçãopt_BR
dc.subject.keywordAssistência farmacêuticapt_BR
dc.subject.keywordAtenção primária à saúdept_BR
dc.subject.keywordSistema Único de Saúde (Brasil)pt_BR
dc.subject.keywordPacientes-
dc.rights.licenseRevista de Saúde Pública - This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited (CC BY 4.0). Fonte: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89102017000300320&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 fev. 2018.-
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.11606/s1518-8787.2017051007145pt_BR
dc.description.abstract1Objective: to evaluate patient satisfaction with pharmaceutical services in Brazilian primary health care. Methods: this is a cross-sectional, exploratory, and evaluative study on a representative sample from the five Brazilian geopolitical regions resulting from the Pesquisa Nacional sobre Acesso, Utilização e Promoção do Uso Racional de Medicamentos – Serviços, 2015 (PNAUM – National Survey on Access, Use and Promotion of Rational Use of Medicines – Services, 2015). The outcome was the patient’s satisfaction, obtained using the item response theory. Associations were tested using Pearson’s Chi-square test with sociodemographic and health variables, and multiple logistic regression analyses were carried out. The Hosmer-Lemeshow test was used to verify the adequacy of the final model. Logistic regression results were presented as odds ratio. Results: the overall percentage of patients satisfied with these services was 58.4% (95%CI 54.4-62.3). The “opportunity/convenience” aspect had the lowest satisfaction percentage (49.5%; 95%CI 46.4-52.6) and “interpersonal aspects,” the highest percentage (90.5%; 95%CI 88.9-91.8), significantly higher than other aspects. Sex, age group, limitations due to disease, and self-perception of health remained associated in the final multiple logistic model regarding general satisfaction. Conclusions: most of the interviewed users were satisfied with pharmaceutical services in Brazilian cities, and the satisfaction with the customer’s service was determinant in the patient’s overall satisfaction.-
Appears in Collections:FAR - Artigos publicados em periódicos
FCE-FAR - Artigos publicados em periódicos

Show simple item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/30572/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.