Skip navigation
Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.unb.br/handle/10482/1887
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2008_MariaAuxiliadoraDePGHolanda.pdf822,86 kBAdobe PDFView/Open
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorWeller, Wivian-
dc.contributor.authorHolanda, Maria Auxiliadora de Paula Gonçalves-
dc.date.accessioned2009-10-07T15:52:58Z-
dc.date.available2009-10-07T15:52:58Z-
dc.date.issued2008-03-31-
dc.date.submitted2008-03-31-
dc.identifier.citationHOLANDA, Maria Auxiliadora de Paula Gonçalves. Tragetória de vida de jovens negras da UnB no contexto das ações afirmativas. 2008. 165 f. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade de Brasília, Brasília, 2008.en
dc.identifier.urihttp://repositorio.unb.br/handle/10482/1887-
dc.descriptionDissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Faculdade de Educação, 2008.en
dc.description.abstractO presente trabalho analisa as trajetórias de vida de jovens mulheres que ingressaram pelo sistema de cotas nos cursos de Pedagogia e de Direito da Universidade de Brasília (UnB), de suas experiências na família, na escola e na UnB com preconceito, discriminação, estereótipos, e de suas formas de enfrentamento. Busca compreender ainda como se deu a construção das identidades de gênero, raça e juventude nos espaços familiar e escolar. Para tanto, foram realizadas entrevistas narrativas-biográficas com o objetivo de melhor compreender o atual momento em que a UnB implementa a política de cotas, na perspectiva do reconhecimento dos direitos da população jovem negra, e feminina. Utilizamos o método documentário de interpretação de dados de Karl Mannheim (1926), adaptado por Ralf Bonsak (1999) para análise dos dados, assim como a proposta metodológica de análise de entrevistas narrativas de Fritz Schütze (1981). A presente pesquisa oferece subsídios para a discussão sobre a implantação das políticas de cotas no Brasil a partir do conhecimento das trajetórias familiares e escolares das estudantes que ingressaram pelo sistema de cotas na UnB. __________________________________________________________________________________________ ABSTRACTen
dc.description.abstractThis work analyzes life trajectories of young women that qualified for the quota system, and were given admittance to courses of Pedagogy and Law offered by the Federal University of Brasilia (UnB), investigating, too, their family life and the bias, discrimination and stereotypical identification that they found at school and at UnB and whose effects they had to overcome. It also aims at understanding how identities of the feminine gender, race and youth were built at home and in school. Biographical case histories and interviews were assembled in order to help with the understanding of current developments at UnB while it implements the quota policy in view of accepting the rights of the young black female population. Karl Mannheim’s (1926) documentary method of data interpretation (1926) was used in this work as adapted by Ralf Bonsak (1966), as well as Fritz Schütze’s (1981) methodological proposition for the analysis of interview-like narratives. This research offers subsidies for a discussion of introduction of quota policies in Brazil considering the information extracted from knowledge of life patterns at home and in school of students who have been admitted to UnB under the quota system.en
dc.language.isoPortuguêsen
dc.rightsAcesso Abertoen
dc.titleTragetória de vida de jovens negras da UnB no contexto das ações afirmativasen
dc.typeDissertaçãoen
dc.subject.keywordProgramas de ação afirmativaen
dc.subject.keywordInclusão escolaren
dc.subject.keywordSistema de cotasen
dc.subject.keywordNegros - educaçãoen
dc.subject.keywordEnsino superioren
dc.location.countryBRAen
Appears in Collections:FE - Mestrado em Educação (Dissertações)
UnB - Brasília 50 anos

Show simple item record Recommend this item " class="statisticsLink btn btn-primary" href="/handle/10482/1887/statistics">



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.